ترجمه تخصصی تضمین کیفیف

دلایل عدم پذیرش ترجمه ماشینی (گوگل ترنسلیت)

0 گؤروش
یازار:‌

دلایل عدم پذیرش ترجمه ماشینی (گوگل ترنسلیت)

برای اکثر افراد پیش آمده است که خواستار ترجمه ی یک متن باشند یا معنی یک کلمه را بخواهند . ساده ترین راه برای آن ها استفاده از گوگل ترنسلیت می باشد. اما تا چه اندازه میتوانیم مطمئن باشیم که گوگل ترنسلیت ، ترجمه ی صحیحی به ما ارائه میکند؟ گوگل ترنسلیت یک ماشین هوشمند است که برای ترجمه ی کلمات عمومی در زبان ها ی مختلف دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده ی این ماشین هوشمند هیچگاه برای ترجمه مقاله و ترجمه تخصصی پیشنهاد نمیشود؛ دلایل عدم پذیرش ترجمه ماشینی (گوگل ترنسلیت) به شرح زیر میباشد :

۱-ماشین ها توانایی فهم فرهنگ ها را ندارند :

همانطور که میدانید یکی از اصول اصلی برای شروع کار ترجمه آشنایی با فرهنگ زبان مقصد است. فرهنگ های مختلف در زبان های گوناگون دنیا  دارای آثار های گوناگون لغتی هستند که مختص به همان منطقه ی خاص است، به همین دلیل هیچ شیوه ای برای برنامه ی ریزی ماشین ها برای درک کردن فرهنگ وجود ندارد. چالش بزرگی که باعث شده ترجمه ی ماشینی یک قدم عقب تر از ترجمه ی انسانی باشد این است که ماشین ها هرگز نتوانستند جوری برنامه ریزی شوند که بتوانند یک منظور در یک زبان مقصد مشخص را به گونه های مختلف آن زبان ( مانند کوچه بازاری ) ترجمه کنند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که یک اصطلاح در یک فرهنگ دارای معنای خاص خودش است و ممکن است همان اصلاح در یک جای دیگر با فرهنگی متفاوت معنای دیگری به ما بدهد. پس فقط یک مترجم انسانی توانایی تشخیص این تفاوت را دارد . نتیجه گیری ما این است که فرهنگ مانع اصلی ترجمه های ماشینی است.

۲-ماشین ها توانایی برقراری ارتباط بین کلمات یک متن بر اساس محتوای اصلی آن متن راندارند :

در زبان های مختلف کلماتی وجود دارد که ممکن است دو یا چند معنی داشته باشند ، ماشین ترجمه توانایی تشخیص و استفاده ی معنای مرتبط با متن را ندارد. مثلا لغت “tears” در زبان انگلیسی میتواند سوراخ و یا درز معنی بگیرد همچنین در جای دیگر میتواند اشک ریختن ترجمه شود . برای یک مترجم ماشینی ترجمه ی یک کلمه که دو معنا ی متفاوت دارد مشکل است ونمیتواند به درستی معادل سازی کند. اگر یک ترجمه تخصصی با این نوع کلمات را از طریق مترجم ماشینی انجام دهید ، بدون شک با ترجمه های نادرستی روبه رو می شوید که جریان متن را مختل می سازد. این ترجمه مبهم خواهد بود و بیشتر جملات معنای منطقی ندارد.

۳- ماشین ترجمه توانایی بومی سازی واژگان را ندارد :

همانطور که میدانید هر زبان دارای گویش ها مختلف است ، ماشین ترجمه توانایی معادل سازی گویش های متفاوت در یک زبان را ندارد. ماشین ها باید مرتبا به روزرسانی شوند تا دایره لغاتی که در بسیاری از زمینه ها را نمی دانستند، ترجمه مناسب آنها را یاد بگیرند. این بدین معنی است که مترجم ماشینی باید به طور مداوم برنامه ریزی شود و با الگوریتم های پیچیده ای که این ماشین ها برنامه ریزی شده اند این امر نیازمند زمان و تلاش بسیار خواهد بود. به عبارتی دیگر، مترجم انسانی می تواند به سرعت تبدیل زبانی نسبت به ماشین ها را انجام دهد.

 

۴-ماشین ترجمه قادر به ایجاد سبک و لحن در متن نمی باشد :

شما یک متن را در نظر بگیرید که به دو مترجم مختلف داده شده است ، خیلی بعید به نظر میرسد که ترجمه های ارسال شده برای ما مشابه هم باشند، سبک نوشتار و لحن هر مترجم با  مترجم دیگر متفاوت است. یک متن میتواند سبک های مختلفی داشته باشد ممکن است شاعرانه باشد ،ممکن است خنده دار باشد و حتی ممکن است بسیار رسمی باشد.

ماشین های ترجمه توانایی درک این حالات را ندارند در نتیجمه ترجمه ی همه ی کلمات را به یک سبک و به شیوه ی عمومی انجام میدهند. فقط یک مترجم انسانی می تواند چیزی شبیه به سبک و لحن مورد هدف آن متن را مطابقت و بازسازی کند. مترجم ماشین لحن مورد نظر و تفاوت های ظریف پیچیده متن مبدا را از دست خواهد داد. در نتیجه متنی را تولید می کند که نا مفهوم ، کسالت آور و بدون روح است.

۵-حساسیت انسانی در امر ترجمه بسیار مهم است :

ماشین های ترجمه از هوش مصنوعی استفاده میکنند ، با این که این ماشین ها روز به روز پیشرفت میکنند هرگز قابل مقایسه با هوش انسانی نمیباشند. بااین که مترجمین ماشینی در حال ارتقا می باشند تا بتوانند ترجمه قابل درک تری را ارائه دهند. با این حال، نیاز به انسان در متعادل سازی ترجمه ماشین همیشه وجود دارد

آردینی اوخو
شنبه 31 شهریور 1397
بؤلوملر :

آگهی جذب مترجم

0 گؤروش
یازار:‌

آگهی جذب مترجم

قدیمارو یادتونه ؟ صبح زود از خواب بلند میشدیم میرفتیم دمِ دکه ی سر خیابون روزنامه میخریدیم با یک خودکار قرمز مینشسیم توی پارک و صفحه ی استخدام را باز میکردیم ، دور موردایی که فکر میکردیم به دردمون میخورن یه خط قرمز بزرگ میکشیدیم تا گمشون نکنیم. جالب اینجا بود با هرجاییم که تماس میگرفتیم میگفتن سابقه ی کاری داری ؟ و وای از اون روزی که سابقه ی کار نداشتی … حالا هی از تو اصرار و از اونا انکار که حتما باید سابقه ی کار داشته باشی . یه قسمت جالب دیگه ای هم وجود داشت : مثلا  آگهی میزدن ” شرکت ترجمه تخصصی ایرانیان نیازمند مترجمانی با سابقه ی کاری بالای ۲ سال هستند.” تماس میگرفتی میگفتی من ۱ سال و ۱۰ ماه سابقه کار دارم ، میگفتن نه حتما باید دو سال باشه ، حالا دیگه تو توی اون دو ماه که کم داری چی میخواستی یاد بگیری که نگرفتی تو تخصص من نیست.

یه جاییم که قبول میکردن بری برای مصاحبه ، وقتی میرفتی میرسیدی میدیدی کیلومتری صف وایستادن جلوی درش و شانسِ تو برای استخدام یک در میلیونِ . یک نصفه روزت میرفت و تا نوبت تو برای مصاحبه میرسید میگفتن شرمنده تایم ناهار و نمازِ لطفا برید ساعت ۲ تشریف بیارید ، او موقع بود که تو میموندی و یک لبخند ژکوندِ زیبا روی لبت .

روزگار ها گذروندیم تا رسیدیم به الانی عصر ماشینی شده. دیگه لازم نیست برای کار پیدا کردن صبح زود بیدار شیم بریم دم دکه ،لازم نیست صف های طولانی وایسیم برای مصاحبه ، یک دقیقه گوشیمونو برمیداریم و هزار تا اپلیکیشن که قسمت استخدام دارن و و درخواست ارسال رزومه از تلگرام . میگردی آگهی جذب مترجم  را پیدا میکنی، و تویی و یک رزومه ی آماده ی سیو شده در یادداشت های موبایلت.

سلام ، مترجم انگلیسی به فارسی هستم. دارای آیلتس ۷.۵ بدون سابقه ی کار. اما ترجمه  انگلیسی به فارسی را بسیار حرفه ای انجام میدم.

و در همان تلگرام جواب می آید : لطفا به قسمت استخدام مترجم در سایت ما مراجعه کنید و در آزمون شرکت کنید. در صورت قبولی کارشناسان ما با شما تماس میگیرند.

چند روز بعدش کارشناس تماس میگیره و میگه تو آزمون قبول شدی ، یک فایل نیازمند ترجمه برای شما ارسال میشود و این آغاز همکاری شما با دفتر ترجمه تخصصی ایرانیان هستش . فقط : خط قرمز موسسه ی ما عدم استفاده از ماشین های ترجمه هستش یه لحظه سکوت میشه و تو ذهنت میگی ” اینا از کجا میخوان بفهمن من ترجمه ی ماشینی انجام میدم یا نه ” ، جواب میدی : نه نه من اصلا نمیدونم ماشین ترجمه چی هست ، شما فایلو بفرستین خیالتون راحت. یک فایل ۲هزار کلمه ای میاد توی پنل کاربریت که بهت دو روز هم زمان ترجمه داده شده ، تو میری قشنگ تو گوگل ترنسلیت  و عملیات بسیار دشوارِ کپی پیست کردن و شروع میکنی و سر دو ساعت کار را ارسال میکنی برای موسسه و میگی : ببینید چقدر دستم تنده ! تو دل خودتم یه ایول چقدر من زرنگم میگی . به یک ساعت نرسیده از موسسه زنگ میزنن و به شما میگن : سلام کار ترجمه ی شما ارزیابی شده و ۱۰۰ % گوگل هستش. کار را از شما میگیریم و همکاری شما با موسسه ی ما به پایان میرسد. حالا تو میمونی و فکر به این که تایم همکاریت چقدر کوتاه بوده .

و در حالت عکس ، کارت را به بهترین شکل ممکن انجام میدی و جالبی کار اینجاست که حتی شما و کار فرما اصلا همدیگرو نمیبینید ، اما اتا وقتی کارت در حد قوانین اون موسسه باشه ، میتونی براشون کار کنی و حقوق بگیری .

این روزا کار کردن ها هم جالب شده ، نشستی توی خونت زیر باد کولر با یه لیوان آب میوه ی خنک و یه متن که ترجمه کردنش برات از زبون مادریت آسون ترِ و در مقابلش پول خوبی گیرت میاد.

آردینی اوخو
سه شنبه 27 شهریور 1397
بؤلوملر :

ارزیابی ترجمه تخصصی

0 گؤروش
یازار:‌

ارزیابی ترجمه تخصصی امری مهم در راه رسیدن به کیفیتی مطلوب برای متن ترجمه شده است.

 ارزیابی چیست ؟

ارزیابی به معنای بررسی و اطمینان حاصل کردن از این امر است که یک متن هیچگونه اشکال نگارشی و مفهومی نداشته باشد.

کار ترجمه قبل از ارسال برای سفارش دهنده،به ارزیاب سپرده میشود.

ارزیاب در ابتدا کلمات تخصصی یک متن را بررسی میکند، در صورت وجود اشکال کار را برگشت میدهد. تا مترجم به اصلاح ترجمه بپردازد. در صورتی که کلمات تخصصی اشکالی نداشته باشند متن را از نظر املای کلمات و نقطه گذاری ها بررسی میکند و برای مشتری میفرستد.

گاهی وقت ها سفارش هایی ثبت میشوند که مشتری زمان کمی دارد.و سفارش خود را به صورت دو سفارش مجزا ثبت میکند.

ارزیابی ترجمه تخصصی های این دسته برای ارزیاب دشوار تر است.

دلیل این دشواری در این است که، ممکن است مترجم ها یک کلمه تخصصی را به دو صورت ترجمه کنند و هر دو صورت صحیح باشد اما برای یکدست شدن متن یکی از آنها باید کلماتش را به شیوه ی دیگری تغییر دهد تا نظم متن به هم نخورد.

ارزیاب کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مسئول ارزیابی کسی است که یک متن خاص به او واگذار میشود و او باید در مورد گزینه هایی که باید صحیح باشند،تصمیم بگیرد.

این شخص مسئول ثبات و سازگاری تمام بخش های ترجمه است.

فعالیت ارزیاب تضمین میکند که ترجمه ای که به دست مشتری میرسد انسجام داشته و مفهوم را به درستی منتقل میکند.

بررسی اصطلاحات املایی در ارزیابی ترجمه تخصصی

بررسی اصطلاحات استفاده شده در متن به خصوص از زبان فارسی به انگلیسی، از نظر املایی بسیار مهم است.

و این امر مهم با ارزیابی ترجمه تخصصی حاصل میشود.

این امر که مترجمین هنگام ترجمه به فرهنگ لغات به راحتی دسترسی دارند روشن است. اما گاهی این مسئله توسط مترجمین رعایت نمیشود.

در نتیجه ارزیاب است که این کلمات را بررسی میکند، و در صورت وجود اشکال به مترجم تذکر میدهد.

ارزیابی گرامر کلمات

یکی از راه های ساده برای ارزیابی کیفیت ترجمه، باز کزدن متن ها در ماکروسافت ورد (word)است.

با اینکه متن از نظر نگارش زبانی توسط مسئول ارزیابی کیفی بررسی می شود اما این مرحله می تواند تضمین کننده دقت ۱۰۰ درصد متن ترجمه شده هنگام تحویل آن به مشتری باشد.

آردینی اوخو
دوشنبه 26 شهریور 1397
بؤلوملر :

دیکشنری تخصصی ایرانیان

0 گؤروش
یازار:‌

دیکشنری تخصصی ایرانیان

دیکشنری تخصصی ایرانیان با جامع ترین بانک کلمات تخصصی مختص به هر رشته در سایت ترجمه تخصصی ایرانیان بارگذراری شد.

یکی از مزیت های استفاده از دیشکنری آنلاین تخصصی، صرفه جویی کامل در زمان میباشد. در گذشته برای پیدا کردن کلمات تخصصی ی هر زمینه باید در مقالات معتبر و یا دیکشنری های کتابی قطور به دنبال یک کلمه می گشتیم.

اکثر کسانی که به فکر استفاده از دیکشنری های آنلاین می افتند،زمان کافی برای انجام مقاله ی خود ندارند پس به اولین دیکشنری آنلاین مراجعه میکنند. در نتیجه کیفیت کارشان به حداقل میرسد. اما در این لحظه به راحتی میتوانیم وارد سایت ترجمه تخصصی ایرانیان شویم و با خیال راحت کلمه ی مورد نظر خودمان را در دیکشنری آنلاین چک کنیم.

دیکشنری تخصصی ایرانیان با دسته بندی بندی در رشته های تخصصی مانند پزشکی، پرستاری، مهندسی برق، مهندسی مواد، روانشناسی، مدیریت، حسابداری و... از مراجع و منابع کاملا معتبر مانند مقالات isi و یا دیگر مقالات معتبر جهانی ، میتواند کمک بزرگی به جامعه ی مقاله نویسان و دانشجویان عزیزمان کند.

یافتن کلمات تخصصی امری مهم و گاه دشوار برای مترجمین میباشد. در نتیجه برای ترجمه ی صحیح و اصولی یک متن باید وقت و دقت بسیار زیادی صرف کنند تا طبق نظر مشتری امر ترجمه را انجام دهند.

تمایز دیکشنری تخصصی ایرانیان با مترجم گوگل (google translate) در این است که مترجم گوگل حتی کلمات تخصصی را به صورت عمومی و شکل همگانی آن کلمه ترجمه میکند و قابلیت ترجمه تخصصی را ندارد.

در مقابل دیکشنری تخصصی ایرانیان یک کلمه ی تخصصی را با توجه به زمینه ی انتخابی مورد نظر شما در دسته بندی های کلی (مدیریت،فنی مهندسی و...) و یا در دسته بندی های جزئی تر (مدیریت جهانگردی، مهندسی عمران آب و...) کلمات را کاملا در شکل تخصصی و مورد نظر شما ترجمه میکند.

آردینی اوخو
چهارشنبه 21 شهریور 1397
بؤلوملر :